torstai 30. tammikuuta 2014

Tuomo Viikilä, kolme runoa

Olen ajatusten ahmija
Tänään sanasi kantoivat vuoteeseen asti
mutta kuka nostaa, kun verho avataan

Nälkäinen aamu
Olen hukassa
Yötuuli on vaiennut

Juoksen kuistilta päätäpahkaa koivun haaraan
Tulisipa sieltä keltalehti tai pisara päähäni
Kuulen epämääräistä mutinaa
ne repivät säröille rinnustani

Sulkekaa ne tyhjät suut

Olen kerroksissa
mutta istunnoissa ei riitä mikään
Ruutuvillasukistani huomautti Ekg-hoitaja
kanttori Agricolan kirkossa
ja uimavalvoja Stadikalla
tosin oli minulla kumpparitkin

Tämä aamu lähti P-kerroksesta
vaikka illalla painoin kyllä ykköstä
Puoliltapäivin kolmannesta
katson oravan peliä petäjässä

Kuulen lyhtykukkien helinää

Runon kevätmahlaa tippuu
huurteisesta puusta.

- -


Lautakasa rautakasa paperikasa
Vuosikymmenien kehitystä
Korkojen kanssa
Jokainen rei´itetty paperi rapisee takaraivossani
Laita se jo kiinni
Nipistelen käsivarttani
Onko tämä unta vai hallusinaatiota
Ritariperhonen räpyttää siipiään marraskuussa
vanhojen lauteiden päällä
jossa, nyt isot äijät, pikkupoikina kärvistelivät
puukiukaan höyryissä

Perhonenko tämän sai aikaan
Huomenna kannan viimeisen laudan
siinä kuivunut oravan luuranko
Hautaan puhekaverin kompostin viereen

Nyt lautakasa-rautakasan päällä roikuu kattopressu

Vanhat lauteet rätisevät Kota-kiukaan nielussa
Ja taas pikkuiset tuijottavat tuleen

Joku raapii kivikirjoitusta

- -


Siihen aikaan pienet tallasivat isompien perässä, taisivat isotkin olla penikoita.

Kuka näitä lampaita paimensi sorakuoppien reunoilla, ruutileikeissä, puunlatvuksissa tai
heikoilla jäillä. Enkelit varmaan.

Oli siinä jengissä kingikin, joka kantoi nimeä M-E ja myöhemmin narripaitaa. Kukaan ei saanut missään häntä voittaa. Sain minäkin kerran mustansilmän, kun annoin kritikkiä.

Kerran en päässyt joukkoon. - Puhut lapsenkielellä - huudettiin.

Toisen kerran säästyin selkäsaunalta, kun olin niin pieni, ettei minua voitu epäillä sätkänpoltosta.
Vihta viuhtoi isojen veljien takamuksilla.

Toisinaan hölmöiltiin enemmänkin. Kova tuuli kohisi taivaan pikeä, ajoi meidät taipuisien puiden latvuksiin, puusta puuhun kuin Tarzanit konsanaan. Unessakin oli kiva lentää, kun siivet kantoi.

Jussin kanssa sahattiin pihapetäjä Revon linjoille, isän töistä paluuta emme odottaneet.

Makean äitelässä himossa hosaisin myös äidin Myrnaposliinit pirstaleiksi.

Kun tuuli tyyntyi tultiin sisälle, joskus ei tiedetty mistä. Joku tuli Sidneystä toinen Nikosiasta,
Minä katselin ikkunasta äidin vieressä, enkä tiennyt miksi olen täällä.

Tuomo Viikilä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti