keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Riitta Tenni, Tekosyy

Tekosyy


Minulla on loistava idea, pulputtaa Mervi puhelimessa. Meillä kahdella, kun ei ole sukulaisia eikä muita velvoitteita, voisimme viettää kinkun ja piparin tuoksuisen jouluaaton yhdessä. Eikö olisi hienoa! Jos yhdistäisimme pennosemme, saisimme me työttömätkin kunnon juhlat. Kerrankin voisimme mässätä kinkulla ja laatikolla. Ehkä pystyisimme hankkimaan jonkinlaisen kuusenkarahkankin. Nyt kun minulla ei muutakaan tekemistä ole, voin ruveta heti tutkimaan kinkkutarjouksia.

En innostu ajatuksesta. Kokonainen ilta kahdestaan suulaan, jatkuvaa puhetta suoltavan Mervin kanssa on jo ajatuksena kauhistuttava. Mieluummin vietän kinkuttoman ja lahjattoman joulun omassa lämpimässä sängyssäni. Olen kuitenkin kiitollisuuden velassa hänelle pikavipistä ja mietin kuumeisesti, miten selvitä asiasta kunnialla. Minulla ei ole omaisia eikä ystäviä, jotka olisivat kutsuneet joulun viettoon ja olen sen myös tuonut monessa yhteydessä julki. Miten voin esittää asian Merville niin, ettei tämä suutu.


Vietän pari unetonta yötä asiaa pohtien. Jutulla alkaa olla jo kiire. Arvaan että entinen työtoverini kiertää jo kauppoja etsien tarjouksia ties vaikka on jo sijoittanut niihin vähiä rahojaan.

Päätän ilmoittaa Merville olevani sairas. Sairaudelle ei mitään voi. Ja mikä minua sitten vaivaa. Se ei saa olla mitään liian vakavaa, mutta mielellään helposti tarttuvaa. Lastentaudit vesirokko, tulirokko ja sikotauti tulevat ensimmäiseksi mieleeni. Mitä jos Mervi sanoo sairastaneensa ne jo lapsena ja olevansa immuuni. Vaihtoehdot pyörivät kuumeisesti mielessä.

Keskiviikkoaamuna vihdoin soitan.
Tulen juuri lääkäriltä ja tämä ihmetteli punaisia paukamia ihollani. Ei hän vielä uskaltanut ilman koetuloksia määritellä tarkemmin vaivaani, mutta arveli tautiani mahdollisesti uudeksi sika- ja lintuinfluenssan risteymäksi. Muutamia tapauksia on kuulemma tavattu maailmalla. Hän kehotti minua pysyttelemään kotona, kunnes taudin laatu varmistuu.

Minä en kuule tauteja pelkää. Jos sinua kehotettiin pysymään kotona, järjestämme joulun teillä. Minulla on jo kinkku hankittuna.

Riitta Tenni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti